IRMGARD SCHAUMBERGER, Videti drugače
22. junij - 24. september 2018
IRMGARD SCHAUMBERGER, Videti drugače
Opis

Galerija Ravne
Odprtje 22. junija ob 19.00
22. junij–22. september


 
Opus Irmgard Schaumberger sega v različne medije, katerim pa je skupen material, iz katerega izhajajo njeni diskurzi, to je keramika. Oblikuje jo na poseben način, kot kiparske instalacije ali pa jo uporablja le kot podlago za risbe. Funkcionalni in mimetični vidiki v njenem delu nimajo pomembne vloge, dela sledijo zakonitostim prevajanja med posameznimi nivoji zaznavanja.
Irmgard Schaumberger (1960–2018) je živela in ustvarjala v Graggererbergu na avstrijskem Štajerskem. Na njeni prvi posthumni razstavi sta na ogled instalacija »Mi«, ki obsega risbe na papirju in na keramičnih ploščah, ter skulptura »Psiha«. Skulptura Psiha (2013) je starinska omara, psiha, v katero je umetnica zložila bloke gline. V omarah ponavadi shranjujemo obleke in druge osebne stvari, zato so globoko osebni predmeti sodobnega načina bivanja in kot take odražajo osebnost in značaj lastnika. Irmgard Schaumberger je pustila vrata omare odprta, tako da lahko vidimo v njeno notranjost, kjer pa ni perila, ličil in drugih drobnarij, temveč bloki neobdelane gline, odkruški in drugi ostanki, ki so obstali v teh predalih zmrznjeni v času, nekje na pol poti od surovine do končnega izdelka. V času zamrznjeno potencialno energijo je v delu »Volos« (2013) na podoben način ujel tudi Hubert Duprat, le da je uporabil blok sveže gline. Po simbolni transformaciji lahko v psihi, sedaj razstavljeni kot umetniško delo v galeriji, vidimo avtoričin shematično ironičen avtoportret. Naslov dela se poigrava z dvojnim pomenom besede psiha. Po eni strani označuje kos pohištva, po drugi pa človeško psiho, zavest ali osebnost, ki uravnava vsa naša dejanja. Irmgard Schaumberger je za tako zgoščen koncept iznašla najprimernejši vizualni ekvivalent in pri tem morda parafrazirala delo Tracy Emin »Moja postelja« iz leta 1998.
Instalacija »Mi« obsega 145 risb dlani na folijah in 108 risb na posebnih keramičnih ploščah. Od leta 2007 je umetnica z arheološko natančnostjo prerisovala črte dlani znancev in prijateljev. Pri tem je ni zanimal ezoteričen vidik teh črt, temveč zgolj grafičen. Ta postopek nekoliko spominja na podoben dokumentaren pristop Christiana Boltanskega, ki beleži posamezna historična stanja in jih z minimalnim posegom modificira v umetniško delo. 145 risb dlani na foliji je umetnica pritrdila na belo podlago in sedaj nastopajo kot abstraktne risbe. Vsaka od njih je opremljena tudi z imenom lastnika črt dlani. Drugi del instalacije pa obsega talni relief, kjer so te dlani sedaj nanesene na keramično podlago različnih oblik. Velikost plošč je približno enaka velikosti dlani in tako se pokaže še ena povezava.
Irmgard Schaumberger na njej lasten način transformira vsakdanje stvari v umetniška dela. Ta pristop je zelo specifičen, morda v umetnosti ne zelo pogost, a vendar jasno berljiv na stvarnem kot tudi na simbolnem nivoju: risbe dlani so spremenjene dvakrat, najprej jih nariše na folijo in kasneje še na keramično ploščo, v katero so zapisane permanentno, saj je keramika zelo obstojen material, ki se kot nosilec umetniških del pojavlja že od začetkov zgodovine. Če torej sledimo kiparkini ideji transformacije tudi na simbolnem nivoju, potem nam ni težko v teh abstraktnih risbah prepoznati portretov ljudi. Črte na dlani so za vsako dlan različne in zato lastne le eni osebi, kot obraz, oči ali prstni odtis.
Tako v objektivnem kot vizualnem smislu ustvarjanje Irmgard Schaumberger potrjuje dejstvo, da je umetnost s čutnimi parametri opremljen aparat, s katerim lahko dojemamo svet na drugačen način, ne zgolj dobesedno in enoslojno.


Irmgard Schaumberger  (Graz 1960–Graggererberg 2018)
1980–82 je študirala na Dunaju in v Perugi. 1992–96 je študirala keramiko v Linzu (Prof. Günter Praschak). Od leta 1988 je poučevala keramično oblikovanje na srednji tehnični šoli za umetnost in obrt v Grazu. Od leta 2000 je bila vodja keramičnega oddelka na HTBLVA v Grazu.
Nagrade: 2011, 7th World Ceramic Biennale, Kapfenberg. 2001, 1995, Salzburg Ceramics Award. 1991, City of Graz Art Promotion Award. 1987, Styrian Young Artists Promotion Award for Contemporary Visual Arts.
Izbrane samostojne in skupinske razstave: 2016, „Netzwerk“ QL-Galerie, Leechgasse Graz. 2015, „In den Augen der Anderen“ Andrä Kirche Graz, „reliqte reloaded“ Kultum Minoriten; steirischer herbst. 2014, "Dort wo meine Sprache endet, komme ich jeden Tag vorbei“, Graz, Kulturzentrum bei den Minoriten; “GO WEST”, Villa Weiß, Ligist. 2013, “Wenn ich nicht draußen bin, bin ich drin”, Passagen_05 / Irmgard Schaumberger und Monique Schwitter; GrazMuseum; “Ausschnitte”, Laßnitzhaus Deutschlandsberg. 2012, „Zeichnungen und Objekte”, Innsbruck, Galerie Nothburga; „Grenzenlos“, Graz, Kunst.wirt.schaft. 2011, „inside – out“, 7. Internationale Keramikbiennale der Stadt Kapfenberg, KulturZentrum Kapfenberg; Gradski muzej Varaždin. 2010, „heute und morgen”, Ton und Porzellan, Galerie Freihausgasse Villach. 2009, „MMIX“, Literaturprojekt Kunst im öffentlichen Raum, steirischer herbst; „Ceramica Multiplex 2009“, Varaždin. 2008, „Internationales Keramiksymposium Innsbruck-Tirol 2008“, Hofburg Innsbruck; „ferner“,ein interdisziplinäres Projekt im Rahmen von DachsteinCULT, Kunsthaus Graz. 2008, the First International Biennal Exhibition of Contemporary Ceramics, Xi`an, China. 2007, „Fenster / finestra“, Österreichisches Kulturinstitut Rom; „Satzbeet“, kunstGarten Irmi Horn, Graz. 2005, “Ceramics: the Vehicle of Culture”, 3rd World Ceramic Biennale, World Ceramic Center, Icheon City, Korea; “KERAMIK – Aktuelle Tendenzen aus Österreich”, MAK, Wien. 2004, „In den Augen der Anderen“, kunst.wirt.schaft, Graz; International Ceramic Art Museum FLICAM, Fuping, Xian, China. 2002, „Keramik aus Österreich“, Oensingen Bienken-Saal, Schweiz; „3 Positionen zeitgenössischer Keramik aus Österreich“, Galerie Freihausgasse, Villach; „Stille Post“, IntroGrazSpection, Graz. 2001, „Etzelt-Schaumberger/ Synchron“, Minoriten-Galerien, Graz; Keramik-Preis, Galerie im Traklhaus, Salzburg. 2000, „eins und doppelt“, Werkstadt Graz; „mother“, Kunstprojekt pax Danubiana, KunstKnoten e.V. Regensburg. 1999, „VIVIT“, 1. Internationale Keramikbiennale der Stadt Kapfenberg, Galerie KulturZentrum Kapfenberg. 1995, „Räume“, Künstlerhaus Klagenfurt; Kulturzentrum bei den Minoriten, Graz; Kunstforum Hallein, Salzburg; 12. Künstlerbegegnung „Zeit“, Stift St. Lambrecht; „WOMEN/Beyond Borders“, Santa Barbara Contemporary Arts Forum, Kalifornija. 1993, Internationale Biennale für Kleinplastik, Galerie Murska Sobota. 1991, „Kunsttourismus“, Werkstadt Graz; „Diözesanankaufspreis-ausstellung“, Kulturzentrum bei den Minoriten, Graz. 1990, „Meditation 90“, Kulturzentrum bei den Minoriten, Graz. 1989 „Art beyond barriers“, Frauenmuseum Bonn. 1988/89, „täglich“, Neue Galerie am Landesmuseum Joanneum, Graz. 1987 „Kern eines Gedankens“, Galerie im Stadtturm, Voitsberg. 1985, „Plastiken – Objekte“, Kunstraum, Stuttgart; „Bilder und Objekte“, Katholische Hochschulgemeinde Leechgasse, Graz. 1984, „Gesichtslandschaften”, Kulturzentrum bei den Minoriten, Graz.