2015/2019
video, 29’
Inv. št. I 24
2015/2019
video, 29’
Inv. št. I 24
Obzornik 62 je v prvotni verziji nastal leta 2015 ob povabilu Nike Autor k sodelovanju na razstavi Muzej v gibanju (Performing the Museum) v Koroški galeriji likovnih umetnosti (KGLU), leta 2019 pa je bil posnet v dopolnjeni in novi različici. V njem se prepletajo elementi dokumentarnega, eksperimentalnega ter esejističnega filma, sam video pa se vpenja v širšo prostorsko postavitev, ki jo sestavljajo občasne vizualne intervencije in dela iz zbirke KGLU avtorjev Mahmouda Hammada in Jana Forsberga ter knjižica obzorniških okruškov Nike Autor, Andreje Hribernik, Andreja Špraha in Naceta Zavrla.
Leta 1966 je ob pomoči in podpori mladinskih brigad, loterije, širše lokalne skupnosti in zdaj že propadlega gradbenega podjetja Vegrad v 50 dneh zraslo 2000 kvadratnih metrov novih razstavnih prostorov Umetnostnega paviljona v Slovenj Gradcu, danes KGLU. Sledilo je slovesno odprtje mednarodne razstave Mir, humanost in prijateljstvo med narodi, katere kontekst je narekovala 20. obletnica konca druge svetovne vojne ter zapisa Splošne deklaracije človekovih pravic; celoten dogodek je potekal pod častnim pokroviteljstvom OZN. Obzornik 62 vsebinsko gradi na arhivskih podobah iz preteklosti, ki so odražale upanje in svet brez vojn, referenca na to preteklost pa je soočena s prizori brezupne situacije beguncev na slovenskih mejah leta 2015.
Zgodba obzornika se osredotoča na odsotno umetniško delo sirskega avtorja Mahmouda Hammada z naslovom Družina, ki je bilo poleg majhne grafike z naslovom Delavec leta 1966 razstavljeno v Slovenj Gradcu. V arhivu galerije je mogoče zaslediti, da sta deli v Slovenj Gradec prispeli prek jugoslovanske ambasade v Damasku. Njuna cena je znašala 25 in 15 dolarjev, po razstavi pa se je za obema izgubila sled. Prav tako v zbirki ni bilo grafike švedskega umetnika Jana Forsberga s simboličnim naslovom Vojna, kateri je mednarodna žirija na tedanji razstavi podelila prvo nagrado. Za delom Družina je ostala le majhna reprodukcija v katalogu razstave, velika pet centimetrov, ki prikazuje črno-beli obris štirih silhuet. Odsotnost podob je narekovala vprašanja, o katerih razmišlja Obzornik 62 – Družina in delavec: Kakšna je bila ta podoba, podoba Delavca in Družine, in kakšno podobo si lahko zamišljamo danes, ko je skoraj pol stoletja pozneje z zemljevida izbrisana Jugoslavija in ko se z zemljevida briše Sirija? Je opozarjala na prihodnost, je odslikavala tukaj in zdaj, oziroma tam in takrat? Je mislila boljši jutri ali je kazala na včeraj? Je upodabljala grozo ali je lomila pogled z nepričakovano domišljijo?
Ob predstavitvi Obzornika 62 leta 2015 v KGLU je avtorica delo Vojna našla na internetu; na spletni dražbi v ZDA ga je kupila za 77,94 dolarjev ter ga podarila za zbirko KGLU. Za deli Družina in Delavec pa takrat še ni bilo nobene sledi.
V letu 2019 je bila tudi grafika Družina Mahmouda Hammada najdena na spletu. Nahajala se je v Jordaniji. Naslov dela je bil spremenjen in se je glasil Izgnana družina. Grafika je bila kupljena za 5000 dolarjev, grafika Delavec pa podarjena za zbirko KGLU.
Nika Autor, Andreja Hribernik