Nazaj na arhiv
razstava
Boris Lurie in NO!art
05. 04. 2019 - 02. 06. 2019
Galerija Slovenj Gradec

napovedujemo

»NO! NO! NO! (NE! NE! NE!) vsemu konvencionalnemu in hladno vljudnemu, NE vsemu slabemu in obupu, ki nam vlada tukaj, NE konformizmu in materializmu!« Ta stavek je bil objavljen na letaku, ki ga je Boris Lurie (1924–2008) pripravil za razstavo v Galeriji: Gertrude Stein v New Yorku leta 1963 in z njim pospremil enega izmed projektov umetniškega gibanja NO!art, ki se je iz nasprotovanja trendovski in komercializirani umetnosti rodilo ob koncu petdesetih in v začetku šestdesetih let preteklega stoletja na newyorški 10. ulici.

V letih od 1959 do 1964 je bil t. i. NO!art pomembno gibalo in spodbuda za kopico umetnikov, ki so pozneje zasloveli, mdr. Allan Kaprow (1927–2006), Yayoi Kusama (1929), Jean-Jacques Lebel (1936), Michelle Stuart (1933), Erro (1932), Wolf Vostell (1932–1998). Pobudniki in ustanovitelji gibanja so bili Boris Lurie, ruski judovski emigrant in predvojni prebivalec Rige v Latviji, Sam Goodman (1919–1967) in Stanley Fisher (1926–1980), ki so organizirali niz politično družbeno angažiranih razstav v svoji galeriji March v New Yorku. Leta 1963 je Boris Lurie spoznal zbiralko umetnin Gertrude Stein, ki je ustanovila svojo galerijo, v kateri je med drugimi promovirala tudi NO!art umetnike, naslovi razstav pa so svojevrstni manifesti, ki »kričijo, da bi jih slišali« in se prizadeto odzvali: Vulgarna razstava, Angažirana razstava, Razstava pogube, NE! razstava, Razstava skulptur (Razstava dreka). Umetnik Boris Lurie je bil poosebljena avantgarda. Leta 1959 je skupaj s Samom Goodmanom in Stanleyjem Fisherjem ustanovil gibanje NO!art, s katerim so se odzivali na prevladujoči status abstraktnega ekspresionizma, ki je bil v njihovih očeh zaradi popolne odsotnosti političnega diskurza prazen in ponižujoč do perečih družbenih problemov. Njihov upor je postal še močnejši z vznikom in komercialnim uspehom pop-arta. NO!art je vztrajal, da mora biti umetnost v službi resnice in v smislu družbene akcije naslavljati najtežje in najbolj izpostavljene teme tedanjega sveta, kot so bile imperializem, rasizem, seksizem, jedrska oboroževalna tekma. Luriejeva skrajno kontroverzna likovna dela, v katerih je podobe holokavsta postavljal ob podobe iz popularne kulture, sveta reklam in potrošništva ter erotičnih revij, je umetniški establišment v času, ko so nastajala, dosledno zavračal, tudi Lurie sam se je v tem smislu izogibal vsakemu prilizovanju, zato je od sedemdesetih let dalje redko razstavljal in svojih del ni ponujal na prodaj. Z nekaterimi preglednimi publikacijami in razstavami, zlasti v evropskih umetnostnih muzejih, je bil velik pomen gibanja NO!art prepoznan šele od konca osemdesetih let dalje.

V Koroški galeriji likovnih umetnosti v Slovenj Gradcu bomo z razstavnim projektom Boris Lurie in NO!art prvič v Sloveniji predstavili izbrana dela z omenjenih provokativnih razstav, ki so v prvih dveh desetletjih po drugi svetovni vojni razburkale živahno newyorško umetniško dogajanje. Projekt smo pripravili v sodelovanju z Boris Lurie Art Foundation iz New Yorka, ki skrbi za ohranjanje, raziskovanje in promocijo dediščine tega edinstvenega umetniškega fenomena. Leta 2008 jo je po smrti dolgoletnega prijatelja Borisa Lurieja ustanovila Gertrude Stein in ji odtlej tudi predseduje. In vprašanje, ki ga je v okviru Angažirane razstave leta 1961 postavil Boris Lurie: »Nove meje … stare meje. Je res, da je bil le en človek dovolj, da se je svet prebudil?« je tudi temeljno vprašanje, ki stoji v središču te razstave.

Opozorilo. Razstava vključuje dela z nazorno in občutljivo vsebino, namenjeno odraslim in mladim s spremstvom.

Od odprtju razstave bo potekal tudi simpozij Boris Lurie in No!art. Program.

Razstavljeni umetniki: Boris Lurie, Sam Goodman, Stanley Fisher, Aldo Tambellini, John Fisher, Dorothy Gillespie, Allan D’Arcangelo, Erró, Harriet Wood (Suzanne Long), Isser Aronovici, Yayoi Kusama, Jean-Jacques Lebel, Rocco Armento, Wolf Vostell, Michelle Stuart

Kustosinja razstave: Ivonna Veiherte, umetnostna zgodovinarka in galeristka, Riga, Latvija
Vodji razstavnega projekta: Marko Košan, koordinator razstave, KGLU in Rafael Vostell, svetovalec Boris Lurie Art Foundation